شرکت شیر پاستوریزه پگاه همدان الگویی از کار و فناوری
شرکت شیر پاستوریزه پگاه همدان در سال ۱۳۵۴ پایهگذاری شد و در سال ۱۳۶۴ فعالیت خود را رسماً در زمینه تولید شیر و فرآوردههای شیری آغاز کرد. طرح اولیه این شرکت بر مبنای تولید شیر بازساخته از شیرخشک و روغن کره بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور حمایت از دامپروری استان و ایجاد زمینه توسعه پایدار در این صنعت و فراهم شدن بازار مصرف مطمئن در زمان راهاندازی تغییراتی در خط تولید شرکت اعمال شد و امکان دریافت و جمعآوری شیر تولیدی استان را فراهم نمود. وسعت این کارخانه ۷۲ هزار متر مربع می باشد. باتلاش پیگیر، مستمر و همهجانبه ظرفیت روزانه از ۵ تن دریافت و فراوری شیرخام درابتدا به بیش از ۲۰۰ تن در روز ارتقا داده شده است و توانایی فرآوری تا سقف ۲۵۰ تن شیر را دارد .
در حال حاضر در۶ گروه محصول فرآورده های شیری شامل انواع شیر پاستوریزه، شیر استرلیزه، شیرهای طعمدار با طعمهای کاکائو، عسل، موز، قهوه و انواع خامه استریل، دوغهای پاستوریزه با بستهبندی نایلونی و انواع بطری و پنیر سفید ایرانی یواف در بستههای ۳۰۰، ۳۵۰ و ۴۰۰ و ۴۵۰ گرمی و با برندهای پگاه، آویسا ، میشان و ماد، تولید و با کیفیت عالی به بازار عرضه میگردد.
این شرکت با عنوان بزرگترین تولیدکننده فرآوردههای لبنی در غرب کشور با افزایش مداوم کیفیت محصولات و تولید براساس نیازمندی ها و الزامات قانونی مشتریان، همواره بر آن بوده است تا رضایت مصرفکنندگان را جلب نماید. از همین رو با بهرهگیری از مواد اولیه مرغوب و مناسب امکانات، تأسیسات و تجهیزات پیشرفته و نیروی انسانی کارآمد و متخصص تلاش مینماید تا ضمن حضور مؤثر و فعال در بازارهای داخلی و خارجی به هدف والا و با ارزش رضایتمندی مشتریان و مصرفکنندگان نائل آید.
شرکت پگاه همدان با استقرار نظام مدیریت کیفیت مطابق استاندارد ISO9001:2008 مدیریت زیست محیطی ISO14001:2004 و مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای OHSAS 18001:2007، گواهی نامه مدیریت آزمایشگاهISO 17025 ، سیستم مدیریت ایمنی مواد غذاییISO 22000 ،گواهینامه مدیریت ثبت و رسیدگی به شکایت مشتریISO 10002 و گواهینامه اهتمام به سرآمدی سازمان مبتنی بر مدل کیفیت اروپایی تعالی سازمان (EFQM) گامهای مهم و اساسی در این راستا را پیموده است.
کلیه محصولات تولیدی این شرکت دارای پروانه ساخت بوده و تاکنون برای ۱۲ فرآورده تولیدی شرکت، پروانه کاربرد علامت استاندارد از اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان همدان اخذ گردیده است.
فرآیند تنوع بخشی به محصول و بستهبندی آن از سال ۱۳۸۷ شروع و سری جدیدی از محصولات به تولیدات شرکت اضافه شده است.
مأموریت شرکت شیر پاستوریزه پگاه همدان :
شرکت شیر پاستوریزه پگاه همدان در زمینه تولید و فرآوری ، خرید و فروش و صادرات شیر و انواع فرآورده های شیری و سایر فرآورده های غذایی مورد مصرف خانوار ، در جهت ارتقاء سطح سلامت جامعه و ایجاد تنوع محصول به منظور تکمیل سبد غذایی و همچنین افزایش سرانه مصرف فرآورده های شیری فعالیت می نماید که این مهم با استفاده از توسعه تکنولوژی ، دانش روز و مهارت کارکنان و نظارت مستمر و نظام مند بر تولید و عرضه محصولات در سطح جامعه ، با توجه به استاندارد های ملی و بین المللی تحقق می یابد.
این شرکت با توجه به ارزش ها و معیارهای اخلاقی و سازمانی ، مهمترین اولویت خود را حفظ منافع ذی نفعان حال و آینده شرکت می داند و در این راستا همواره می کوشد تا سهم روز افزونی از بازار فرآورده های شیری و غذایی کشور عزیزمان ایران و سایر کشورها را به خود اختصاص دهد.
در راستای شناساندن همدان در سراسر کشور و حتی در خارج از کشور در بسته بندی گروهی از محصولات تولیدی شرکت ” سمبل آرامگاه بوعلی سینا” و عبارت ” همدان پایتخت تاریخ و تمدن ” درج گردیده است.
با توجه به اهمیت بررسی رضایت مغازهداران و مصرفکنندگان عزیز از کیفیت محصولات شرکت، یک تیم ویژه متشکل از بازرسان و مدیران شرکت در سطح شهر و استان همدان ، همه جوانب کار اعم از کیفیت محصول، تبلیغات، نحوه عرضه و بستهبندی محصولات را دائما پایش می نمایند.
با توجه به بررسیهای به عمل آمده، در حال حاضر رضایتمندی مغازهداران و مصرفکنندگان از محصولات شرکت به گونه چشمگیری بالا رفته و خوشبختانه همین بالارفتن کیفیت به حضور شرکت در فروشگاه های معتبر کمک کرده است.
در حال حاضر صادرات محصولات شرکت به کشور عراق از طریق شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران انجام میگیرد.
ارتقای کیفیت محصولات مدیون کارکنان این مجموعه و همکاری خوب شرکت صنایع شیر ایران می باشد و مایه مباهات است که با زحمات همکاران خوب این مجموعه افتخارات ذیل نصیب این شرکت شده است.
افتخارات شرکت شیر پگاه همدان:
توفیق حضور در سفره پرنعمت هماستانیهای شریف و ۶ استان کشور از جمله تهران بزرگ، تأمین محصولات سالم مورد نیاز هماستانیهای عزیز طی ۲۰ سال گذشته،
تأمین بخشی از شیر مدارس در قالب پاکتهای ۲۰۰ گرمی شیر استریلیزه بستهبندی شده با ماشینهای جدید از سال ۸۳ تا کنون ، معرفی به عنوان صنعت سبز در استان از سوی سازمان حفاظت محیطزیست طی سال های ۸۱ و ۸۲ و ۹۱ و۹۳ و ۹۸،
کسب امتیاز مقام اول برای پنیر تولیدی در جشنواره پنیر کشور، معرفی به عنوان صنعت نمونه استان در سال ۱۳۸۲ و ۱۳۸۵،
توفیق ارائه خدمت به مصرفکنندگان شیر و فرآوردههای شیری و تولیدکنندگان و صنایع وابسته آن در قالب برگزاری جشنواره بزرگ شیر و فرآوردههای آن در غرب کشور (پاییز ۱۳۸۲)
و حضور در نمایشگاه های بینالمللی استان همدان،
معرفی به عنوان واحد نمونه استاندارد در سال ۱۳۸۱ و ۱۳۸۵،
واحد نمونه در طرح درجهبندی کارخانجات تولیدکننده فرآوردههای لبنی استان از معاونت غذا و دارو در سال ۸۵
و دریافت گواهینامه تعهد تعالی سازمانی EFQM در پنجمین همایش جایزه ملی و بهرهبرداری در سال ۸۶.
مجری تبیین ارزش غذایی شیر در استان و غرب کشور با همکاری ادارات و سازمانهای دولتی استان در سنوات مختلف،
انتخاب شرکت شیر پگاه همدان به عنوان واحد برتر و نمونه کشوری در حوزه صنایع لبنی سال ۸۸،
انتخاب شرکت شیر پگاه همدان به عنوان واحد برتر نمونه استاندارد در استان و کشور در سال ۸۸،
معرفی مدیر نمونه کیفیت و مسئول نمونه کیفی در استان در سالهای ۸۹ الی ۹۵، دریافت لوح و تندیس رعایت حقوق مصرف کنندگان در سالهای ۹۴ ، ۹۵ و ۹۶،
واحد نمونه استانی از سوی اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی در سال ۹۴،
واحد نمونه منطقه چهار کشوری از سوی اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی در سال ۹۵،
واحد تولیدی نمونه و برتر تولیدی در سالهای ۹۴ و ۹۵، معرفی مدیرنمونه فناوری اطلاعات و رایانه در سال ۹۴،
واحد نمونه استاندارد استانی در سال ۹۵،
دریافت لوح تقدیر واحد نمونه صادرات در سال ۹۵ و دریافت ۹ نشان ایمنی و سلامت (سیب سبز ) برای محصول های شیر و دوغ غنی شده با ویتامین D3 و ماست پروبیوتیک،
شیر پاستوریزه کم چرب غنی شده با ویتامین D3 ،
ماست غنی شده با ویتامین D3 و پنیر غنی شده با ویتامین D3 از وزیر بهداشت در سالهای ۹۳ و ۹۵،
کسب عنوان کارگر نمونه منطقه چهار کشوری در سال ۹۶ ، کسب عنوان واحد نمونه برتر صنعتی سالهای ۹۶ و ۹۷
و دریافت لو ح تندیس و تقدیر صنعت سبز کشوری و واحد HSE نمونه استان در سال ۱۳۹۹ از دیگر افتخارات این شرکت می باشد.
در خاتمه ضمن تشکر از دستگاههای اجرایی استان، امیدواریم با همکاری بهتر این ارگانها بتوانیم در جهت رشد و توسعه این شرکت در جهت رسیدن به هدفهای خود که شامل افزایش کیفیت و تنوع محصولات، بکارگیری طراحی زیباتر در بستهبندی ، توزیع بهتر محصولات در کل کشور وافزایش صادرات به خارج کشور است، گامهای مهم و اساسی برداریم.