شیر همدان روی نوار سلامت

شیر همدان روی نوار سلامت

مدیرکل استاندارد همدان با اشاره به ۳۱ نمونه‌برداری از محصولات لبنی کارخانه‌های این استان گفت: این فرآورده‌ها سالم هستند و مصرف‌کنندگان با اطمینان خاطر آنها را مصرف کنند.

محمد مددی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۱۸ کارخانه لبنی در سطح استان همدان فعال هستند که ۴۲ فرآورده دارای پروانه کاربرد نشان استاندارد تولید می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: محصولات این واحدها به صورت مستر و دوره ای سنجش و ارزیابی می شوند و نه تنها انواع شیر بلکه تمام فرآورده های این واحدها عاری از هرگونه آلودگی به ویژه سم آفلاتوکسین بوده‌اند.

مدیرکل استاندارد همدان با بیان اینکه میزان حد مجاز آفلاتوکسین در استاندارد تعریف شده کشورمان ۱۰۰ نانوگرم بر لیتر است، افزود: این میزان در محصولات لبنی همدان بسیار پایین تر از حدمجاز است.

مددی گفت: دستگاه های نظارتی مانند سازمان غذا و دارو و دامپزشکی نیز بر اساس همین استانداردها بر سلامتی فرآورده های غذایی و دامی استان نظارت می کنند.

به گفته وی شرایط نامطلوب دما و رطوبت موجب رشد قارچ هایی در میان علوفه و منجر به تولید سم آفلاتوکسین می شود که در صورت تغذیه دام ها از این خوراک مسموم، شیر آنها نیز آلوده می شود و می تواند این آلودگی به انسان نیز منتقل شود.

وی به مصرف کنندگان همدانی اطمینان خاطر داد: انواع شیرهای عرضه شده در بازار استان که دارای پروانه نشان استاندارد هستند، سالم و عاری از آلودگی هستند و مردم آنها را بدون نگرانی در سبد غذایی خانواده قرار دهند.

مدیرکل استاندار همدان به مردم توصیه کرد: فریب اخبار غیرحرفه ای را نخورند، زیرا این خبرها پشتوانه و مستندات علمی ندارند.

@standardhamedan